راهنمای مبتدیان برای درک مدیریت ریسک

فهرست

  • مدیریت ریسک چیست؟
  • مدیریت ریسک چگونه کار می کند؟
    • تعیین اهداف
    • شناسایی خطرات
    • ارزیابی ریسک
    • پاسخ ها را تعریف کنید
    • نظارت بر
  • مدیریت ریسکهای مالی
  • بستن افکار

مدیریت ریسک چیست؟

ما دائماً در طول زندگی خود خطرات را کنترل می کنیم – چه در حین انجام کارهای ساده (مانند رانندگی با ماشین) و چه در هنگام تهیه بیمه یا برنامه های پزشکی جدید. در اصل ، مدیریت ریسک همه چیز در مورد ارزیابی و واکنش در برابر خطرات است.

بیشتر ما به طور ناخودآگاه در طول فعالیت های روزمره آنها را مدیریت می کنیم. اما ، وقتی صحبت از بازارهای مالی و مدیریت تجارت می شود ، ارزیابی ریسک ها یک اقدام مهم و بسیار آگاهانه است.

در اقتصاد ، ما ممکن است مدیریت ریسک را به عنوان چارچوبی تعریف کنیم که چگونه یک شرکت یا سرمایه گذار با ریسک های مالی مقابله می کند ، که ذاتی انواع مشاغل است.

برای معامله گران و سرمایه گذاران ، این چارچوب ممکن است شامل مدیریت چندین کلاس دارایی ، از جمله ارزهای رمزنگاری ، فارکس ، کالاها ، سهام ، شاخص ها و املاک و مستغلات باشد.

انواع مختلفی از ریسکهای مالی وجود دارد که می تواند به روش های مختلفی طبقه بندی شود. در این مقاله مروری بر روند مدیریت ریسک ارائه شده است. همچنین استراتژی هایی ارائه شده است که می تواند به بازرگانان و سرمایه گذاران در کاهش ریسک های مالی کمک کند.

مدیریت ریسک چگونه کار می کند؟

به طور معمول ، فرایند مدیریت ریسک شامل پنج مرحله است: تعیین اهداف ، شناسایی خطرات ، ارزیابی ریسک ، تعریف پاسخ ها و نظارت. با این حال ، بسته به بستر ، این مراحل ممکن است تغییر قابل توجهی کند.

تعیین اهداف

اولین قدم تعیین اهداف اصلی است. اغلب مربوط به تحمل ریسک شرکت یا فرد است. به عبارت دیگر ، آنها چقدر ریسک می کنند که بتوانند به سمت اهداف خود حرکت کنند.

شناسایی خطرات

مرحله دوم شامل شناسایی و تعریف خطرات احتمالی است. این هدف برای آشکار کردن انواع وقایع است که ممکن است اثرات منفی بگذارد. در محیط کسب و کار ، این مرحله همچنین ممکن است اطلاعات بصیرتی را ارائه دهد که ارتباط مستقیمی با ریسکهای مالی نداشته باشد.

ارزیابی ریسک

بعد از شناسایی خطرات ، مرحله بعدی ارزیابی فراوانی و شدت مورد انتظار آنهاست. خطرات پس از آن به ترتیب اهمیت رتبه بندی می شوند ، که ایجاد یا اتخاذ یک پاسخ مناسب را تسهیل می کند.

پاسخ ها را تعریف کنید

مرحله چهارم شامل تعریف پاسخ ها برای هر نوع ریسک ، با توجه به میزان اهمیت آنها است. این امر تعیین می کند که در صورت وقوع یک رویداد نامطلوب چه اقدامی باید انجام شود.

نظارت بر

مرحله آخر استراتژی مدیریت ریسک ، نظارت بر کارایی آن در پاسخ به وقایع است. این اغلب به جمع آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده ها نیاز دارد.

مدیریت ریسکهای مالی

دلایل مختلفی برای عدم موفقیت استراتژی یا راه اندازی تجارت وجود دارد. به عنوان مثال ، یک معامله گر می تواند پول خود را از دست بدهد زیرا بازار در مقابل موقعیت قرارداد آتی خود حرکت می کند یا به دلیل اینکه احساساتی شود و در نهایت از وحشت به فروش برسد.

واکنشهای عاطفی غالباً باعث می شود که معامله گران نادیده گرفته یا از استراتژی اولیه خود صرفنظر کنند. این امر به ویژه در بازار خرس و دوره های کاپیتولاسیون قابل توجه است.

در بازارهای مالی ، بیشتر مردم موافق هستند که داشتن یک استراتژی مناسب برای مدیریت ریسک ، به شدت به موفقیت آنها کمک می کند. در عمل ، این می تواند به سادگی تنظیم سفارشات Stop-Loss یا Take-Profit باشد.

یک استراتژی تجاری قوی باید مجموعه ای از اقدامات ممکن را ارائه دهد ، به این معنی که معامله گران می توانند برای مقابله با انواع شرایط آمادگی بیشتری داشته باشند. همانطور که گفته شد ، روشهای بیشماری برای مدیریت ریسکها وجود دارد. در حالت ایده آل ، استراتژی ها باید به طور مداوم مورد بازنگری و انطباق قرار گیرند.

در زیر چند نمونه از ریسک های مالی به همراه توضیحات مختصر در مورد چگونگی کاهش مردم می توان از آنها اشاره کرد.

  • ریسک بازار: با تنظیم سفارشات Stop-Loss در هر تجارت می توان به حداقل رسید تا موقعیت ها قبل از تحمل ضررهای بزرگتر بطور خودکار بسته شوند.
  • ریسک نقدینگی: با تجارت در بازارهای با حجم بالا قابل کاهش است. معمولاً دارایی هایی با ارزش بالای بازار تمایل به نقدینگی بیشتری دارند.
  • ریسک اعتباری: با تجارت از طریق مبادله قابل اعتماد می تواند کاهش یابد تا وام گیرندگان و وام دهندگان (یا خریداران و فروشندگان) نیازی به اعتماد به یکدیگر نداشته باشند.
  • ریسک عملیاتی: سرمایه گذاران می توانند با تنوع بخشیدن به سبد سهام خود ، خطرات عملیاتی را کاهش دهند و از قرار گرفتن در معرض یک پروژه یا شرکت واحد جلوگیری کنند. آنها همچنین ممکن است برخی تحقیقات انجام دهند تا شرکتهایی را پیدا کنند که احتمالاً نقص عملیاتی را تجربه کنند.
  • ریسک سیستمیک: همچنین با تنوع پرتفوی قابل کاهش است. اما در این حالت ، متنوع سازی باید پروژه هایی را با پیشنهادهای مشخص یا شرکت هایی از صنایع مختلف درگیر کند. ترجیحاً مواردی که همبستگی بسیار کمی دارند .

بستن افکار

معامله گران و سرمایه گذاران قبل از باز کردن موقعیت تجاری یا تخصیص سرمایه به سبد سهام ، باید استراتژی مدیریت ریسک را در نظر بگیرند. با این وجود ، باید توجه داشته باشید که نمی توان از ریسکهای مالی کاملاً اجتناب کرد.

به طور کلی ، مدیریت ریسک نحوه مقابله با خطرات را تعریف می کند ، اما مطمئناً تنها در کاهش ریسک ها وجود ندارد. همچنین شامل تفکر استراتژیک است به گونه ای که می توان خطرات غیرقابل اجتناب را به بهترین وجه ممکن انجام داد.

به عبارت دیگر ، این نیز براساس زمینه و استراتژی در مورد شناسایی ، ارزیابی و نظارت بر خطرات است. فرایند مدیریت ریسکها با هدف ارزیابی نسبت ریسک / پاداش انجام می شود تا از این طریق مناسب ترین موقعیت ها در اولویت قرار بگیرند.

نظر خود را بیان کنید