تغییر رویکرد ico ها

آیا زمان حذف فروش عمومی فرا رسیده ؟

پروژه hmq که به هدف ساخت یک بانک غیر متمرکز برای قشر کم درآمد جامعه بود و به ۵ میلیون دلار در فروش دوره ای خودش رسید و با بازده ×۴ اد شد به بیترکس. آن موقع سایت icobenchکه‌میشود گفت تنها مرجع معرفی ico بود به آن نمره پایینی داده بود ولی خب این باعث نشد چهار برابر نشود.

سال ۲۰۱۶ در هر پروژه ای سرمایه گذاری می کردید با کمی تخفیف توکن به شما میداد بعد چون خود اتر و بیت هم رشد می کردند امکان نداشت شما ضرر کنی.

این خوشیا در طول ۲۰۱۷ بیشتر شد و کل حجم مارکت ico از ۱۰۳ میلیون دلار سال ۲۰۱۶ به چیزی حدود ۵.۵ میلیارد دلار رسید که میشه گفت یه انفجار واقعی بود و مردم عین علف خرس پول میریختن تو هر ico اونو چند برابر برداشت میکردند

الان که سال ۲۰۱۸ به سرمیبریم بازار خوبی پیش روی ico هست ولی شیوه ها بسیار تغییر کرده است.

شما میتونید مقایسه این دوسال رو در تعداد و سایز مارکت در نمودار زیر ببینید:

تغییر در سبکها ؛

در اواسط سال ۲۰۱۷ ما شاهد تغییراتی در انجام اکثر ico ها بودیم .

اسم این تغییر روش عمومی و پیش فروش بود !

تا قبل از اون ico ها با برگذاری فروش مرحله ای سعی در جذب سرمایهای عمومی در مراحل مختلف با درصدی شناور از تخفیف درهر راند داشتند که بیشتر تمرکز بر روی فروش به عوام بود تا سرمایه گذاران کلان و برای فروش بیشتر شما باید در راندهای اول ثبت نام میکردید.پروژه hmq هم همینطور بود.

ولی در سال ۲۰۱۷ این موضوع تغییر کرد و راندها جای خودشون رو به فروش خصوصی و فروش عمومی دادند .

فروش خصوصی به سرمایه گذاران عمده ای در طی یک سری فرایندهای شناسایی خاص شناخته میشوند و بخش بزرگی از توکن ها به آنها فروخته می شود گفته می شود و البته صد در صد درصد تخفیف هم بسیار بالاست برای این افراد.

این افراد شامل شرکتهای بزرگ یا سرمایه گذاران و نهنگها و یا استخرهای بزرگ ico هست.

در این جایگاه از لحاظ فروش خصوصی فعلا تلگرام با ۲.۶میلیارد دلار اوله که نشونه حرفه ای بودن این کسب و کاره.این روش هزینه های پروژه رو پایین می آورد و دیگر با هزاران طرف سروکار ندارید و بخش بزرگی از پروژه رو به تعداد محدودی از اشخاص میفروشید و مزایای بسیاری برای اون پروژه دارد از جمله قفل کردن و تمرکز این توکن ها برای رشد بیشتر قیمت توکن  برای چندین ماه و کلی فایده دیگه که ناشی از هزینها و مسائل قانونی و مالیاتی و … میشود.

متعاقب با این فرایند بخشی هم به عنوان پیش فروش با هزینه کمتر برای فروش به عوام تخصیص داده شد که آن هم درصد تخفیفش بالا بود ولی نه به اندازه فروش خصوصی و مشارکت توش از فروش عمومی کمتره ولی میزان سرمایه بیشتری برای شرکت نیازه و زمان قفل شدن توکن ها هم کمتر هست.

و بخش سوم فروش عمومی که به عوام برای توزیع توکن ها در دست مردم و عدم تمرکز نهنگها توکن فروخته میشوند.

ولی این فرایند در اواسط ۲۰۱۸ یک روی جدید به خودش دید .

فروش عمومی واقعا مگه چقدر به صرفه است وقتی که مثلا از ۳۰ میلیون دلار فقط یک میلیون دلارش فروش عمومی میشه ؟

برای همین پروژهای بزرگ شروع کردند به حذف تدریجی این بخش

این پروژها زمان قفل کردن توکنهای فروش خصوصی و پیشفروش رو بالا بردند و بخش فروش عمومی رو به airdrop یعنی توزیع رایگان توکن تغییر دادند.

آنها هدف از فروش عمومی رو فقط توزیع و کاربردی شدن توکن و قیمت گذاری اولیه اون میدونن پس دیدن بهتره کاری کنیم این توزیع گسترده تر باشه و برای ثبات قیمت سعی شد بوسیله اکسچنج های معتبر این ثبات ایجاد بشه و حتی توانایی کنترل قیمت بدلیل توزیع بخش کمی از توکنها بالاتر میرود چون میشه راحت بازار رو دستکاری کرد مثل ontology .

از جمله این پروژهای بزرگ میشه به omisego ،#ontalogy ،#dfinity ،#mainframe ، #vite ،#uchain ،#origo ، #videocoin ،#pdx و چندین پروژه بزرگ دیگه اشاره کرد که تصمیم گرفتند برای توزیع توکن از روش ایردراپ بجای روش فروش عمومی استفاده کنند .

البته این یک شروعه، ولی شروع چی؟

شروع فصلی از توزیع توکنها به نام ایردراپ که در اون توکن ها کاملا رایگان بین همه توزیع میشه و فقط شما در فروش خصوصی قابلیت خرید رو دارید . این یعنی حذف فروش عمومی و توزیع مناسب.

از جهت دیگه از اونجایی که مشارکت استخرها و سرمایه گذاران در فروش خصوصی در حال افزایش است پس ما کم کم داریم شاهد ورود شرکتهای بزرگ این بخش میشویم و سرمایهای کلانتری رو برای شرکت در ico ها شاهد هستیم .

بزودی شاید لازم باشه که شما شیوه سرمایه گذاری خودتون رو در کریپتو کارنسی تغییر بدید و هر روز به دنبال شرکت در ایردراپهایی باشین که باعث پولدار شدن شما میشوند !

پس آماده باشید برای تغییرات پرسود جدید.

حمید خادمی

۳ تیر ۹۷